4 rzeczy, o które warto zadbać w marketingu fotografa
6 stycznia 2024
Jeśli zainteresował Cię tytuł artykułu, to znaczy że jesteś fotografem. Najprawdopodobniej szukasz wskazówek, jak budować wizerunek fotografa, zwiększyć widoczność swoich zdjęć. Jesteś w dobrym miejscu! Czytaj dalej, jeśli chcesz poznać 4 ważne rzeczy w skutecznym marketingu fotografa.
W artykule opowiem o najważniejszych aspektach, które pomogą Ci wyróżnić się w tłumie fotografów. Zastosuj 4 rzeczy w swoim marketingu, a pozyskasz więcej klientów na sesje zdjęciowe.
1. Marka osobista fotografa
Od samego początku potraktuj na poważnie rozwój marki osobistej. Jeśli jesteś fotografem i z jakich względów czujesz, że Twoja marka osobista wymaga poprawy, to właśnie jest ten moment by zacząć działać w tym temacie.
Marka osobista pomaga fotografowi wyróżnić się spośród konkurencji poprzez wyeksponowanie unikalnych cech, stylu i wartości. Kiedy potencjalni klienci kojarzą Twoją markę osobistą z konkretnym stylem fotografii, zyskujesz przewagę na rynku.
Marka osobista fotografa buduje zaufanie odbiorców i klientów. Kiedy potencjalni klienci widzą spójność w Twoich komunikatach, portfolio i interakcjach online, zyskujesz na wiarygodności. To kluczowe, szczególnie w branży, gdzie ważna jest relacja, a klientom zależy na zaufaniu do swojego fotografa.
Pracując z fotografami nad rozwojem marki osobistej zauważyłam jeszcze jedną korzyść. Kiedy klienci kojarzą markę z konkretną osobą, relacje stają się bardziej osobiste. Ludzie chętniej angażują się we współpracę z osobami, z którymi czują silne połączenie. Marka osobista pozwala na lepsze zrozumienie odbiorców, gdyż bardziej koncentrujesz się na drugiej stronie – Twoich przyszłych klientach.
2. Pokaż jak pracujesz z klientem
Marka oparta na autentyczności i doświadczeniach twórcy pozwala opowiedzieć unikalną historię. To sprawia, że fotografia staje się bardziej niż tylko usługą – staje się częścią większej narracji, co przyciąga klientów zainteresowanych historią za nimi stojącą.
To co może wyróżnić Ciebie jako fotografa, to sposób w jaki wykonujesz swoją usługę. Twoich klientów interesuje sposób obsłużenia, wykonania zdjęć, tak samo, jak same zdjęcia.
Planując swoje treści na social mediach, pisząc wpis na prowadzonym blogu pokaż, jak wygląda praca z klientem przed sesją zdjęciową, przedstaw zarys pracy na planie oraz sposób komunikacji z klientem aż do momentu otrzymania finalnych zdjęć. Dobrym pomysłem będzie backstage z sesji oraz opinie zadowolonych klientów nagrane zaraz po zakończonych zdjęciach.
Częstym błędem fotografów jest nadmierny nacisk na warsztaty, kursy i zapominanie o tym, jak opowiadać i przedstawiać pracę. Tak samo jak rozwijasz swój warsztat, poszerzasz portfolio, tak warto zainwestować swój czas i pieniądze w budowanie marki osobistej oraz pracę z odbiorcami. Sposób w jaki opowiadasz swoją historię, mówisz o zdjęciach czy o sposobie pracy z klientami jest dla odbiorcy ważny. Umiejętność komunikacji to sztuka, którą realizujesz przez tworzenie treści (posty, rolki, stories, wpisy na blogu). Wszystkie te cegiełki składają się na markę osobistą fotografa. Jeśli jeszcze tego nie umiesz, to warto poświęcić czas na naukę tej kompetencji.
3. Zbieraj i publikuj opinie klientów
Zbieranie opinii od klientów po sesji zdjęciowej stanowi ważną część strategii marketingowej fotografa. Opinie pomagają budować wiarygodności i zaufanie wśród nowych klientów. Dodatkowo, opinie są nieocenionym źródłem informacji zwrotnych, umożliwiającym fotografowi stałe doskonalenie oferty, dostosowanie się do zmieniających się potrzeb klientów. Pozytywne opinie nie tylko inspirują do korzystania z usług fotografa, lecz także skłaniają klientów do aktywnego polecania tych usług swoim znajomym.
Rozmawiając z fotografami, w szczególności początkującymi, często słyszę niechęć przed zbieraniem opinii . Zazwyczaj jest to strach przed otrzymaniem negatywnej opinii. Szanse na to są zdecydowanie mniejsze niż otrzymanie całego tuzina pozytywnych opinii. Nawet jeśli otrzymasz negatywną opinię, to tak samo ważna jest konstruktywna odpowiedź. W oczach klienta ważne są również podjęte działania oraz chęć budowania pozytywnych relacji.
Jeśli masz problem ze zbieraniem opinii to zapraszam Cię na mojego bloga, gdzie opowiadam o tym “Jak zbierać opinie od klientów”.
Samo zebranie opinii nie buduje zaufania. Tak samo ważne jest ich publikowanie. Zastanów się jak chcesz pokazywać opinie od klientów. Możliwości jest kilka:
- relacje wyróżnione na instagramie;
- posty i filmy z opiniami;
- dedykowana podstrona z opiniami na Twojej stronie internetowej;
- dodanie opinii na stronie głównej.
4. Zadbaj o widoczność w różnych miejscach
Myśląc o swoim marketingu warto uwzględnić kilka miejsc w których Twoja marka osobista będzie widoczna. Częstym błędem jest prowadzenie marketingu tyko na np. Instagramie i tym samym zapominanie o innych social mediach czy stronie internetowej. Twoi klienci mają kontakt z marką w różnych miejscach. Jeśli nie masz czasu na regularne działania we wszystkich miejscach, to zadbaj o to by minimalna ilość informacji i portfolio była aktualna w każdym z nich.
Nic tak nie odstrasza potencjalnego klienta, jak wpisy na social mediach sprzed wielu miesięcy czy zdjęcia odbiegające jakością od obecnych posiadanych w portfolio. Budując markę osobistą zadbaj o spójny wizerunek we wszystkich kanałach komunikacji.
Podsumowanie
Pamiętaj, że marketing to sztuka budowania relacji. Znajdź swój unikalny głos, bądź autentyczny i czerp inspirację z wielkich mistrzów. Twoje fotografie zasługują na światło reflektorów – czas, aby zająć zasłużone miejsce na ścianach Twoich nowych klientów 📸✨
O Autorce:
Jestem Kasia Piotrowska i pomaga przedsiębiorcom robić marketing, który zwiększa sprzedaż. Wspieram fotografów w rozwoju marki osobistej, social mediów, komunikacji. Na co dzień łączę wartościowe usługi z osobami, które ich potrzebują.
Prowadzę konsultacje marketingowe 1:1 i mentoring marketingowy , który daje wiatr w żagle dobrym markom, produktom i usługom. Moja praca to przekładanie pomysłów i idei w realne wyniki biznesowe. Na co dzień pracuję z przedsiębiorcami, którzy działają z wizją sukcesu.